17 Ekim 2006

"e-Eğitim"de Yeni Trendler

"e-Eğitim" ile ilgili her türlü sorunuz için istediğiniz zaman benimle iletişime geçebilirsiniz. Aşağıdaki makaleyi Bilge Adam Kurumsal e-Eğitim Bölümünden Zeynep Şahin kaleme aldı.


E-öğrenme’de Yenilikler

Son yıllarda e-öğrenme sektöründe çok hızlı bir büyüme gerçekleşti. 2006’nın ilk 6 ayını geride bıraktığımız bugünlerde bu hızlı büyümenin yanı sıra e-öğrenme pazarında neler ön plana çıktı, ne gibi yenilikler var ve hangi alanlarda e-öğrenme yaygın olarak kullanılıyor bir göz atalım.
  • Yeni e-öğrenme alanları arasında aşağıdaki eğitimler sayılabilir.
  • Firmalara özel yazılımların e-eğitimleştirilmesi
  • Firmaların iş süreçleri, hizmet ve ürünleri ile ilgili eğitimler
  • Kurumsal oryantasyon eğitimleri
  • Firma içindeki bir grubun eğitimi (saha satış, üretim vb.)
  • Müşteri ve iş ortakları eğitimleri

Günümüzde, firmalar çalışanlarını sürekli eğitmek için daha fazla yatırım yapıyorlar çünkü bilgiyi en kısa sürede elde eden firmalar rakiplerine üstünlük sağlayabilmekteler. Bunu yaparken de iş süreçlerini aksatmamak firmaların düşünmesi gereken bir etken olarak görünmektedir. E-magazine tarafından yapılan bir araştırmaya göre firmalar, işlerinin %46’sında zamanın çok kritik olduğunu, %26’sında kritik, %22’sinde daha az kritik olduğunu belirtmişlerdir. Bu araştırmanın da göstermiş olduğu gibi firmalar için ‘hız’ çok büyük önem kazanmaktadır.

Firmalar için hız kavramının önemini vurgulamak adına e-öğrenme pazarında yeni bir yaklaşım olarak “Hızlı E-öğrenme” (Rapid E-learning) kavramı karşımıza çıkıyor. Hızlı e-öğrenme, konu uzmanları tarafından hazırlanan içeriğin hızlı ve etkili bir şekilde e-öğrenme şekline dönüştürülmesini hedeflemektedir. Hızlı e-öğrenme şimdiden kurumların eğitim organizasyonlarında önemli bir yer tutmaya başladı bile.

Macromedia Breeze ve Articulate gibi ürünler sayesinde PowerPoint sunumlarını hızlı ve kolay bir şekilde Flash dosyaları haline getirebilmemiz mümkün. Ayrıca Macromedia Captivate ve Camtasia gibi ürünler aracılığı ile hızlı simulasyonlar oluşturabilmekteyiz. Bir kaç yıl öncesine kadar çevirimiçi yayınlanacak eğitimlerde bant genişliği problem yaratacağından video kullanılmasına sıcak bakılmıyordu. Fakat günümüzde hızlı e-öğrenme başlığı altında video kullanımı gözümüze çarpıyor. Hızlı e-öğrenme ile oluşturulan tüm eğitimler SCORM standartlarına uygun hale getirilebilmektedir.

Çok kısa sürede sunulması gereken ve sürekli değişen içerikler için ise “Podcasting” yeni bir çözüm olarak karşımıza çıkıyor. Eğitim içeriği seslendirildikten ve kaydedildikten sonra eğitimi bilgisayardan takip etmek yerine iPod ya da iPod benzeri başka bir cihazdan dinleyerek öğrenebilmemiz artık mümkün.

Ön plana çıkan bir başka kavram ise “Canlı E-öğrenme” (Live E-Learning). Canlı E-öğrenme, klasik sınıf eğitiminin masrafını ve karmaşıklığını ortadan kaldırarak eğitmen ve kullanıcıyı bir araya getirmektedir. Flash Media Server ile canlı e-öğrenme sağlanabilmektedir. Flash Media Server üzerinden custom program yazdırılarak şirketlere özel yazılımlar tasarlanabilmektedir. Canlı E-öğrenme’ye verilecek başka bir örnek uygulama ise “Live Webcasting”. Eğitimi verecek olan konu uzmanı ve katılımcılar internet üzerinden bir araya gelerek kolayca ve etkili bir şekilde eğitim organizasyonları gerçekleştirebiliyorlar.

Bir başka yenilik ise eğitim yönetim sistemi tarafında karşımıza çıkıyor. Eğitim Yönetim Sistemleri (Learning Management Systems), Performans Yönetim Sistemleri ile birleşerek Yetenek Yönetim Sistemleri şeklini almaya başladı. Bu sayede firmalar kurumsal hedeflerini kurumsal yetkinliklerle karşılaştırarak yetkinlik boşluklarını tanımlayabilir, bu boşlukları kapatmak için eğitimler geliştirebilir ve en önemlisi tüm bunları tek bir sistemden yapabilir hale geldiler.

Ayrıca, e-öğrenme standartlarına verilen önem artmaya devam ediyor. Farklı firmalar tarafından farklı platformlarda geliştirilen içerik paketlerinin ve eğitim yönetim sistemlerinin birlikte çalışmasını ve iletişim kurmasını istiyorsak, hem eğitim yönetim sisteminin hem de içerik paketlerinin ayrı ayrı bu standartlara uyması gerekmektedir. Bu standartların en bilindiği olan SCORM (Sharable Content Object Reference Model- Paylaşılabilir İçerik Nesnesi Referans Modeli) ile e-öğrenme pazarındaki tüm standartların en iyi yönleri toparlanıp ortak bir model oluşturmak amaçlanmıştır.

0 Comments:

Yorum Gönder

<< Home